Een dagje naar het strand

Ons vliegveld, Hoogeveen (EHHO) is in verband met de ongelooflijke hoeveelheid gevallen regen ongeveer een week dicht geweest. Hoogeveen heeft een grasbaan, en de baan was ondanks de goede drainage toch echt te nat geworden. Volgens de Havenmeester heeft het in twintig(!) jaar niet zoveel geregend. Zolang het regent maakt het ons niet veel uit of de baan wel of niet open is, we gaan dan toch niet vliegen. Maar het werd nu al wat vervelender want afgelopen weekend was het lekker weer, we wilden graag vliegen maar dat zat er dus niet in (jammer ook voor de MVVH dat de clubvlucht hierdoor niet kon doorgaan). Gelukkig kon de baan vandaag, maandag 12 maart, weer worden gebruikt. Het was alweer een maand geleden dat we voor het laatst even een klein stukje hebben gefladderd dus we hebben de kans met beide handen aangegrepen om er direct gebruik van te maken. Het zou fantastisch weer worden; zonnig en lekker warm voor de tijd van het jaar (rond de 13-15 ° Celcius), we besloten daarom naar het strand te gaan, en wel naar Ameland; een half uurtje vliegen bij ons vandaan.

Dit was de eerste keer dat we heel gewoon van een Nederlandse baan naar een andere Nederlandse baan hebben gevlogen. Internationaal hebben we al wel gevlogen, zelfs via drukke CTR's en vliegvelden met lastige weg- en aanvliegroutes maar dit zou de eerste vlucht met stop worden binnen Nederland. De omgekeerde wereld.

Best lekker eigenlijk, zo'n vlucht waarbij je je niet druk hoeft te maken over allerlei dingen, maar gewoon relaxed door uncontrolled airspaces kunt vliegen. Het vliegveld van Ameland heeft een website , daar kun je alles op vinden wat je nodig hebt; zoals bijvoorbeeld de door hen gewenste aanvliegroutes. Er staat ook dat je 10 minuten voordat je boven Holwerd bent contact op moet nemen met RapconNorth (vroeger Leeuwarden approach). We hebben dit natuurlijk braaf gedaan, Ilona was de p.i.c., en volgens mij verveelden ze zich stierlijk daar bij Rapcon. Er was de gehele reis niemand op de radio te horen, en ook onze traffic-watch heeft de gehele reis niet gezegd dat er ook maar iemand in de buurt was. Toch moest ik het steeds weer melden als we ergens waren, nou prima hoor, mij best. Maar het werd duidelijk dat het was om een beetje een ppl-letje te plagen toen ze heel droog zeiden: "Holwerd is at the coast." Ik had me bij Holwerd moeten melden, en -oeps- ik was er maar liefst 1,3 NM te vroeg mee. Drama, he? Ze gingen vervolgens gewoon verder met nieuwe opdrachtjes geven, maar ik heb ze toch maar vriendelijk verzocht of ik contact op mocht nemen met Ameland. Dat was goed. Jammer voor ze, was er weer niks te doen en dan gaat de tijd zo laaaaaaaaangzaam voordat je weer koffie mag gaan leuren. ;-)

Nadat we contact met Ameland radio hadden opgenomen en wisten dat we op baan 27 konden landen, zeiden ze: "Zitten jullie wel bij het goede eiland?" Nou gelukkig had ik dus net een tel daarvoor de baan ontdekt (altijd weer lastig om te zien, die grasbanen) en kon ik met een gerust hart zeggen dat we inderdaad op het goede eiland zaten. Google Earth is overigens een geweldige hulp bij het vooraf bekijken van de omgeving van het vliegveld. Je kunt precies zien hoe alles eruit ziet, en de hele route zelfs al even "vliegen", dat is toch wel prettig als je nieuw ergens aan komt vliegen.

Goed, vliegveld in zicht. Er staat een lekker crosswindje, een stuk meer dan we hebben gehad sinds we ons brevet hebben gehaald, dus dat was weer heel even wennen, approach is wat rommelig maar gelukkig ben ik het niet verleerd en landen we uiteindelijk netjes recht op de baan. Dank je wel, woestijnen van Amerika, voor de waardevolle crosswind-lessen.

Eenmaal geland gaan we via taxibaan bravo naar de toren en daar kunnen we onze beauty-queen heel dicht bij de deur parkeren.


Lekker dichtbij de 'tower' van Ameland parkeren

Zo, nou dat is gaaf hoor, om zo met zijn tweeën "eventjes naar Ameland te gaan". De laatste keer dat ik hier was, was tijdens een schoolreisje, en die reis duurde toen echt wel een heel stuk langer en was veel lastiger met auto en veerboot. Wat een heerlijk gevoel om gewoon zelf huppekee het waddengebied over te vliegen en op Ameland neer te strijken! Op Ameland zit een prima man die ons heel spontaan een kop thee aanbiedt, een kaartje van Ameland uitprint en zelfs twee fietsen ter beschikking stelt. Dat is toch wel erg klantvriendelijk en we waarderen het zeer! Het landingsgeld is 17 &euro, maar als je de thee en de fietsen er af haalt wordt dat al een stuk voordeliger. We gaan met de fietsen richting het strand.


Fietsen door de duinen (Frans op de foto)


Fietsen door de duinen (Ilona op de foto)

Na een stukje fietsen gaan we picknicken in de luwte van de duinen. Wat heerlijk zo, uit de wind in de zon met het uitzicht op de zee met mooie golven... We fietsen een stuk door de duinen over de bekende Amelandse schelpenpaadjes en gaan bij de vuurtoren in de buurt zelfs nog even in het water. Alleen met de voeten -gelukkig- want sjeeeezes wat is dat koud! Bevreemdend, het voelt buiten aan alsof het zomer is, maar als je met je voeten in het water staat weet je weer heel goed dat het nog maar begin maart is ;-)


Lui zijn op het strand

Frans vliegt de terug, voor vertrek berekenen we nog even snel de tijden en te vliegen koersen, gezellig op een picknickbankje dat speciaal voor ons wordt neergezet. De mannen die vandaag op Ameland zijn, zijn erg oké en doen niet moeilijk. We hebben echter wel eens gehoord dat dit soms anders is, en dat er een aantal vrijwilligers zijn in de zomermaanden die het leuk vinden om echt verkeersLEIDERtje te spelen. Ze zeggen dan "cleared to land" ("Cleared"????? dit is ehm Ameland RADIO), en / of laten je allerlei gekke aanvliegroutes vliegen en geven orders. Ach ja, we kunnen de humor er wel van inzien.

De terugweg gaat goed alleen jammer dat het zicht zo slecht is door de inversielaag, daardoor is het onmogelijk om mooie foto's te maken.


De terugweg, het westen van Ameland. Je kunt de runway zien. Maar zie je hem ook?

Binnen no-time zijn we weer terug op Hoogeveen. Nog even tijd voor de zon onder gaat om wat sfeervolle foto's te maken van ons vliegtuig en de mooie lucht, en te genieten van de mooie avond voor onze hangaar op het vliegveld Hoogeveen.


Hoogeveen: lekker rustig, mooie avond


Mooie sunset. We're not alone...

Hieronder kun je reageren op dit verslag



Teller