Naar de Duitse Waddeneilanden

Hoogeveen ligt ideaal om snel naar de waddeneilanden te kunnen vliegen. Ameland hebben we al eens bekeken, het lijkt ons ook leuk om de Duitse eilanden eens te bezoeken. Een voor een gaan we ze af, op dit moment (half augustus 2007), zijn we naar Borkum en Juist geweest, de andere eilanden volgen nog.

De kinderen van Frans zijn meegeweest naar Borkum, en Laura (dertienjarige dochter) heeft hier een verslag over geschreven:

We gingen naar Borkum met het vliegtuig. Borkum is een van de kleinste Duitse Waddeneilanden. Ilona vloog heen. We hadden bij het opstijgen harde zijwind, maar het ging goed. Onderweg kwamen we langs een observatiepost voor de ruimte (Dwingeloo). Mooi om te zien.

Hier zie je de schotels van het observatorium.

Daarna kwamen we langs twee sloten die samenliepen tot één sloot. In die T-splitsing stond een gebouw dat halfrond was.

Sloot met halfrond gebouw

Toen kwamen we langs vliegveld Eelde. Dat vliegveld is in de vorm van een driehoek.

Eelde

We zijn ook langs Groningen gevlogen. In de buurt daarvan zijn ook veel mooie meertjes.

Groningen

Het eiland Borkum voor onze neus

Toen we bij Borkum kwamen hadden we bij de landing ook weer harde zijwind, maar Ilona maakte een veilige landing. We hoefden niet ver van de startbaan te parkeren.

Klein, maar geasfalteerd!

Foto van het geparkeerde vliegtuig vanuit de "toren"

Thomas, Frans, Laura

Er kwamen, toen pappa en Ilona papieren gingen invullen, grappige vliegtuignamen langs. Bijv. D-ERDE. Toen we het landingsgeld hadden betaald vroegen we hoe we naar het strand konden. Het was een halfuurtje lopen naar het strand. We konden ook fietsen huren of met de taxi en bus gaan. Het was een leuke wandelroute over de heuveltjes en duinen. Er ging ook een deel van het pad door een bos.

Wandelen door de duinen...

...en het bos...

...naar het strand!

Toen we bij de zee kwamen waren er niet veel mensen, hoewel het wel mooi weer was. Er waren hoge golven in de zee. Wij gingen gelijk de zee in. Het was heel erg leuk, sommige golven waren zo sterk, dat je stond te wankelen. Een na-golfje gooide je dan om. Opeens voelde ik tippel-tippel-tippel over mijn voet, er liep een krabbetje over mijn voet! Dat was erg grappig.

Lekker zwemmen in de golven

Toen we wat gingen eten kwam er een brutale zeemeeuw naar ons toe gevlogen en landde op ± 6 meter afstand en keek naar ons van: 'Krijg ik ook nog wat?' We gooiden een paar stukjes brood naar hem om te kijken hoe dichtbij hij wilde komen. Hij kwam op 1 meter afstand voor een stukje brood!

Het duurde even voordat de meeuw ons goed genoeg vertrouwde om dichtbij te komen

Daarna zijn we weggegaan omdat het een beetje te koud werd, omdat er een wolk voor de zon kwam en het harder ging waaien. Mijn broertje Thomas vond nog een skeletje van een zeekat. Toen we weer terug gingen heeft Ilona een paar rozenbottels geplukt om thuis te planten. Op het vliegveld hebben we nog even een ijsje gegeten. Toen zagen we ook dat er een ander vliegtuig van vliegveld Hoogeveen was. Toen we ons ijsje op hadden zijn we weggegaan met mijn vader aan het stuur. We hebben ook nog even boven het eiland ernaast (Juist) gevlogen.

Het buureiland Juist, hier zie je het westelijke gedeelte

Op de terug weg was het turbulenter dan op de heen weg. De wind was ook hard, maar alles ging goed. Ik werd alleen wel een beetje misselijk. De landing was mooi. Daarna hebben we het vliegtuig schoongemaakt en gingen we naar huis.

Hieronder kun je reageren op dit verslag