Eerste Solo Zweefvliegen

We zijn aan het begin van deze maand (mei 2007) begonnen met zweefvliegen. We hebben onze PPL al, dus het gaat allemaal eigenlijk vrij gemakkelijk en snel. We hoeven er natuurlijk niet aan te wennen om in de lucht te zijn, we snappen de theorie van het vliegen helemaal, weten hoe je moet "sturen" en landen en wat de controls precies doen. Wel moeten we erg wennen aan het perfect gecoordineerd vliegen, in een Cessna moet je eigenlijk altijd alleen maar meer of minder "right rudder" geven, dat heeft te maken met de luchtwerveling door de propellor. In een zweefvliegtuig heb je dat niet, en komt het voetenwerk heel precies. Daarnaast is het voor ons als motorvliegers natuurlijk een geweldige oefening om te gaan zweefvliegen omdat je eigenlijk continu bezig bent met het oefenen van "engine failures". Je hébt gewoon geen motor! Ik kan me goed voorstellen dat dit de stress bij een engine failure in het motorvliegtuig behoorlijk vermindert.

We mogen van een paar instructeurs eigenlijk al een tijdje solo maar we hebben steeds pech: het sleepvliegtuig is verhuurd, het sleepvliegtuig is stuk, het weer is slecht...


Frans mag 's ochtends vliegen, met instructeur Wim ten Napel. Wim bevindt hem oké, Frans gaat solo! Frans staat voor, Wim erachter.


Wim zegt hier iets in de trant van "Denk erom, je blijft niet langer dan een kwartier weg." (Jammer, Frans! ;-))


Opperste concentratie...


Volgens de traditie hoort de instructeur de solist helemaal te begeleiden. Hier hoort ook het vasthouden, meerennen en in evenwicht houden van de vleugeltip bij. Frans gaat BIJNA voor het eerst zelf de lucht in met een zweefvliegtuig. De hand die Wim ten Napel omhoog houdt geeft de sleepvlieger het teken dat de zweefvlieger klaar is voor vertrek, en dat er geen ander luchtvaartverkeer komt van achteren. Op het moment dat de kabel tussen sleepvliegtuig en zweefvliegtuig strak hangt, doet degene aan de tip zijn hand omlaag zodat de sleepvlieger weet dat hij vol gas kan geven.


Frans gaat, en hij maakt een werkelijk sublieme start! Erg mooi op het hoofdwiel gebalanceerd, en heel strak achter het sleepvliegtuig. Wim is hier meer dan tevreden mee.


Het is de gewoonte om voor iedereen die solo gaat een bloemenkrans te maken. Die van Frans wordt erg mooi!


Hier komt de landing. Dat ziet er goed uit! Netjes horizontaal, en een mooi streepje kleppen.


Hij landt BIJNA. Moooooi! Netjes uitgebalanceerd op het hoofdwiel (maar mag wel iets meer naar achter). Je ziet ook iemand met de sleepkabel lopen, hij haakt een ander zweefvliegtuig aan achter de Dimona (ons sleepvliegtuig).


Hartelijk gefeliciteerd :-) Iedereen komt mee, en de krans gaat om.


Op de dag waarop Frans solo ging, kon Ilona nog slechts eenmaal vliegen (aan het eind van de dag) en was er geen tijd voor een solo... Vandaag zit het er wel in. Ze heeft een vlucht gemaakt met Marcel Heidinga, en die vindt net zoals de DDI van vandaag Evert-Jan ten Kate dat ze gemakkelijk solo kan. Instappen dus maar! Marcel is achterin alles aan het vastbinden zodat er onderweg niets rammelt.


Bijna klaar om te gaan...


De kap dicht...


Na 16 minuten is het alweer tijd voor de landing. Thermiek is er op deze bewolkte dag toch niet/nauwelijks.


De landing was helemaal top! De mensen aan de zijlijn waren het er allemaal over eens. Zoooooo ontzettend zacht en netjes! Het was een "greaser"; als een mes door boter...


Twee instructeurs, dus ook twee kransen! Je ziet Ilona niet meer :-)



Zo! Het zit erop, die eerste solo. Nu nog een paar vluchtjes maken (helaas niet veel meer want het gaat bijna regenen dus we moeten eerder stoppen vandaag), daarna de vliegtuigen schoonmaken en binnen zetten en in het clublokaal gezellig nazitten met een wijntje erbij ;-)

Hieronder kun je reageren op dit verslag



Teller