Randstad via Schiphol

Ons vliegtuig moest naar vliegveld Midden-Zeeland voor een onderhoudsbeurt. We hadden het neefje van Ilona, Tjerk Kooistra, al een keer beloofd dat hij mee zou mogen. Tjerk volgt op de KLM Flight Academy de opleiding tot piloot. Zelf gevlogen had hij nog niet, maar hij had wel al een aantal examens afgelegd, waaronder dat voor de radiocommunicatie (RT). De vertrouwde route naar Midden-Zeeland was een beetje saai, en zo ontstond het plan om dwars door de Schiphol CTR naar de Noordzeekust te vliegen, en de kust dan verder te volgen tot aan het vliegveld Midden-Zeeland. Dwars door de Schiphol CTR vliegen brengt nogal wat radiocommunicatie met zich mee, en aangezien Tjerk net zijn examen daarvoor had gehaald kon hij nu mooi één en ander in de praktijk brengen.


De Tower van Schiphol recht voor de neus...

Het vliegen tussen de vertrekkende en aankomende verkeersvliegtuigen vereist natuurlijk wel enige voorbereiding. De verkeersleiding op Schiphol schijnt vrij snel in de gaten te hebben of je weet waar je mee bezig bent en bij enige twijfel daarover wijzen ze je verzoek om hun gebied te doorkruisen af. We hebben dan ook de avond tevoren goed de verkeersregels, communicatie en navigatie doorgenomen. Met drie piloten aan boord zou er genoeg mankracht moeten zijn om een en ander vlotjes te laten verlopen. Een uur voor ons vertrek hebben we een vliegplan ingediend, zodat Schiphol in ieder geval al op de hoogte zou zijn van onze komst.


De eerste indrukken van Schiphol...

Eenmaal onderweg vlogen we al snel over vliegveld Lelystad, waar het "werk" begon. Eerst de ATIS uitluisteren, zodat we op de hoogte waren welke banen er in gebruik waren op Schiphol. Daarna gevraagd aan Schiphol Info of we een frequency change naar Schiphol Tower mochten doen, en na bevestiging hiervan hebben we een professioneel klinkende radiocall naar Schiphol Tower uit laten gaan waarin we vroegen of we op 1000 voet het vliegveld mochten oversteken. Ook de Tower vond blijkbaar dat onze radiocall betrouwbaar klonk, want ze stuurden ons niet rechtsomkeert. ;-) We kregen een eigen transponder code, de QNH en nog wat info, en het verzoek om ons boven het meldpunt Victor opnieuw te melden. Een klein beetje onduidelijk was het nu of we nou wel of niet door de CTR zouden mogen vliegen, maar we besloten om het niet te gaan navragen maar gewoon even af te wachten wat er boven Victor zou gebeuren. Eenmaal boven Victor meldden we ons weer, en we kregen de opdracht om ons boven het punt Bravo te melden. Bravo ligt IN de CTR, dus we mochten inderdaad naar binnen! Het kostte even wat overleg om te besluiten waar het punt Bravo precies lag (het zou wat onprofessioneel overkomen als je je op de verkeerde plek meldt) maar toen we zeker waren van onze zaak hebben we ons daar gemeld. De volgende opdracht was dat we recht naar de main Tower moesten vliegen! Normaal gesproken proberen we zover mogelijk uit de buurt van Boeings en andere grootschalig vliegverkeer te blijven, dus het voelt wat tegennatuurlijk om recht naar de plek te vliegen waar je de landende en opstijgende verkeersvliegtuigen een steeds groter deel van je voorruit ziet vullen... Leuk om daarna te horen "cross the runway behind te aircraft on short final". Overal grote verkeersvliegtuigen om ons heen!


Het ziet er erg druk uit daar beneden!





Wat? Een uitgebrand toestel? Pas even later zagen we de tekst "Fire Training"...








Nog een terugblik op de Tower van Schiphol.


Ehm, op final voor Runway 36L? Nee hoor, dit zagen we uit het zijraam.


Traffic in sight!


Zandvoort


Het racecircuit van Zandvoort


De Pier van Scheveningen


Tjerk mocht rechts voorin, naast Ilona die "pilot in command" was.




Hieronder kun je reageren op dit verslag



Teller